سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش تاپ داون در ساخت ساختمان چیست؟

در ساخت و ساز به روش تاپ داون، اسکلت سازه ممکن است به صورت اسکلت فلزی بوده و از ستون ها و سیستم سقف های فولادی استفاده شود. در سازه های فلزی، سیستم سقف ممکن است از نوع تیرچه بلوک و یا سقف مختلط (ترکیب بتن و فولاد) با دال ساده یا عرشه فولادی باشد.

البته استفاده از سیستم سقف های تیرچه بلوک برای بخش زیرزمینی سازه در روش ساخت تاپ دان، مخصوصا اگر تعداد طبقات زیرسازه زیاد باشد، مناسب نیست. علت این امر آن است که در دیافراگم سقف طبقات زیرزمین، به علت وجود فشار جانبی خاک، نیروهای درون صفحه ایجاد می شود.

افزایش نیاز ساخت و ساز‌های عمرانی به گودبرداری‌ های عمیق باعث فراهم کردن بستری برای پیشرفت و ایجاد انواع روش‌ها گودبرداری و سازه نگهبان در مناطق شهری شده است. گستردگی روش‌ های گود برداری این امکان را به مهندسین می‌دهد که بسته به شرایط پروژه بهینه ترین آن را برای اجرای ساختمان انتخاب کنند. مسائلی چون هزینه، مانع در تردد شهری، عمق گود، تجهیزات در دسترس و ... باعث شده است که انتخاب روش گودبرداری بسیار حیاتی باشد. خطر بسیار زیاد این عملیات و گستردگی کاربرد آن در ساخت باعث شده است که مهندس ناظر سخت گیری بسیار زیادی بر عواملی دست اندر کار وارد کند. یکی از دلایل مهمی که باعث سخت گیری‌های زیاد به پیمان کاران شده است، نگرانی دستگاه‌های نظارت ساختمان برای استفاده از روش های سنتی و عدم بازنگری بر روی روش‌ اجرای گود و همینطور عدم استفاده از تکنیک های پیشرفته است.

روش اجرایی تاپ دان یا بالا به پایین، شامل اجرای سازه و مهار گود به صورت همزمان از تراز طبقات فوقانی(سطح زمین) به سمت طبقات پایین‌تر (فونداسیون) می‌باشد. در این روش اجرایی، سازه اصلی مستقیما وظیفه مهار گود را نیز بر عهده داشته و مرحله مستقل گودبرداری حذف می‌شود.

این روش دارای امنیت بسیار بالایی جهت پایدارسازی گود می‌باشد و امکان اجرای همزمان طبقات مثبت و منفی منجر به افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان و هزینه تکمیلی پروژه خواهد شد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.